چگونه فیسبوک باعث پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا شد؟

مارک زاکربرگ با تمام توان سعی می کند تا به رای دهندگان در آمریکا اطمینان دهد که فیسبوک نقشی منفی در انتخابات اخیر نداشته است. اما براساس گفته های برد پارسکیل، مدیر رسانه های دیجیتال رئیس جمهور منتخب، این سایت بسیار اثرگذار بوده است. البته این اثرگزاری از جهت تولید اخبار کذب و جهت دادن به انتخابات نبوده و تیم انتخاباتی ترامپ از این فیسبوک برای جذب کمک های افراد به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار استفاده کرده است.

“مهمترین ابزار ما برای اینکه بتوانیم این پول را جمع آوری کنیم، فیسبوک بوده است.” این جمله ای که است که پارسکیل در مورد نقش فیسبوک بیان کرده است. او قبل از اینکه ترامپ نامزدی خود را برای ریاست جمهوری آمریکا اعلام کند، همکاری خود را با تیم او آغاز کرده است. در طول دوره انتخابات تیم ترامپ ۹۰ میلیون دلار از طریق شرکت متعلق به پارسکیل واقع در سن آنتونیو، هزینه کرده که بیشتر آن صرف تبلیغات دیجیتالی شده است. او اعلام کرده که بیشتر این مبلغ صرف تبلیغ در فیسبوک شده است. ” فیسبوک و توئیتر دلایل برنده شدن ما در انتخابات هستند. توئیتر برای آقای ترامپ و فیسبوک برای جذب کمک های عمومی”.

فیسبوک و توئیتر دلایل برنده شدن ما در انتخابات هستند.

با پیروزی خیره کننده آقای ترامپ، تحلیل گران رسانه ای، با جدیت تمام تلاش می کنند تا اثرگزاری احتمالی رسانه های اجتماعی بر نتایج انتخابات را تشخیص دهند. نتایج این تلاش ها به بوق های رسانه ای و تولید اخبار کاذب به عنوان دلایل اساسی پیروزی ترامپ اشاره می کند. اما پاسخ می تواند بسیار ساده تر باشد: البته که فیسبوک در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موثر بوده، چون تیم ترامپ از آن به عنوان یک بستر کلیدی تبلیغات طوری استفاده کرده که هیچ نامزد انتخابات دیگری حتی هیلاری کلینتون تاکنون از آن استفاده نکرده است.

آندرو بلیکر رئیس شرکت بولی پولپیت که مدیریت فعالیت های رسانه های دیجیتال تیم کلینتون را به عهده داشته می گوید”من فکر می کنم تیم ترامپ به خاطر این فوق العاده خوب عمل کرد چون مبلغ زیادی را در بخش تبلیغات دیجیتال هزینه نمود و این مقدار بیشتر از هزینه ای بود که ما انجام دادیم”.