آیا استارتاپ برای شما مناسب است

آیا یک کسب و کار استارتاپی برای شما مناسب است؟

پیش از این در مورد تفاوت‌های کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها صحبت کردیم. حال قصد داریم بررسی کنیم آیا با این تفاوت‌ها حضور در یک کسب‌وکار استارتاپی برای شما مناسب است یا خیر.

با ظهور و رشد مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها، در دسترس بودن سرمایه اولیه برای شروع یک استارتاپ و این حقیقت که شرکت‌های بزرگ ترجیح می‌دهند به جای رشد خلاقیت در درون شرکت استارتاپ‌ها را خریداری کنند، ممکن است شما نیز تشویق شده باشید که یک استارتاپ به جای یک کسب‌وکار سنتی راه‌اندازی کنید.

چهار مورد زیر، نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد که یک کسب‌وکار استارتاپی ممکن است برای شما مناسب باشد.

۱- دوست دارید سخت کار کنید و بعد همه چیز را بگذارید و بروید

آیا تاکنون در مورد کارآفرین سریالی چیزی شنیده‌اید؟ اگر حوصله‌تان سر رفته یا دوست دارید ببینید که تعداد زیادی از ایده‌هایتان به ثمر نشسته‌اند شاید استارتاپی شدن راهکار خوبی باشد. طبیعتاً معنی این حرف این است که شما باید بی‌وقفه و باانرژی کار کنید. محض اطلاع باید بدانید استارتاپ شما چرخه زندگی ۵ ساله‌ای خواهد داشت و این بسته به شما است که می‌خواهید استارتاپتان شروع به کار کند یا می‌خواهید استارتاپتان سریع شروع به کار کند! اگر هنوز این موضوع را پیش خودتان حل نکرده‌اید، پیش از راه‌اندازی هر نوع کسب‌وکاری به آن فکر کنید.

۲- محصول یا خدمت شما بازار بسیار بزرگی دارد

برای رشد سریع شما باید بزرگ فکر کنید. به زبان دیگر، باید چیزی بسازید که امکان فروش در بازاری بزرگ داشته باشد. بازار بسیار بزرگی که در حالت ایده آل تعداد مشتریانش به میلیون‌ها نفر برسد.

این موضوع یکی از دلایلی است که سبب شده است اکثر استارتاپ‌ها مبتنی بر فناوری باشند. در بستر اینترنت دسترسی به میلیون‌ها نفر بسیار ساده است. این امکانی است که کافی‌شاپ محلی شما به آن دسترسی ندارد.

۳- علاقه‌مند به دریافت نظرات یک فرد خبره هستید

همان‌گونه که گفتیم، مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها برای کسانی که تاکنون کسب‌وکاری راه‌اندازی نکرده‌اند یا افرادی که تاکنون استارتاپی نداشته‌اند بسیار عالی هستند. اگر نمی‌دانید باید بر روی چه چیزی تمرکز کنید یا اینکه چگونه به رشد سریع فکر کنید این مکان‌ها می‌توانند برای شروع بسیار عالی باشند. تعداد قابل‌توجهی از این سازمان‌ها در کشور ایجاد شده یا در حال راه‌اندازی هستند بنابراین مطمئن باشید می‌توانید نزدیک به خودتان یکی از آن‌ها را پیدا کنید.

بلیر گیسن کارآفرین سریالی و مؤسس Zambig.com، تفاوت‌های مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها را این‌چنین توصیف می‌کند:

“مراکز رشد با یک برنامه غیر ساختاریافته، بدون چارچوب زمانی و هدف مشخص، به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند تا رشد کنند و موفق شوند.

شتاب‌دهنده‌ها، برنامه آموزشی ساختارمندی را فراهم می‌کنند تا در زمانی کوتاه اندازه و ارزش یک شرکت را به‌شدت افزایش داده و به اهداف مشخص (معمولاً مالی) دست پیدا کنند.”

۴- مخترع هستید

در دنیای استارتاپ‌ها، ایده و همچنین نوآوری‌های پیوسته و سریع بسیار مهم هستند. امروزه، بسیاری از شرکت‌ها روند خلاقیت‌های درون‌سازمانی‌شان را متوقف کرده‌اند و به جای آن میلیون‌ها یا حتی میلیاردها دلار صرف خرید استارتاپ‌هایی می‌کنند که این کار را برایشان انجام می‌دهند. به همین دلیل است که بسیاری از مؤسسین استارتاپ‌ها با استراتژی خروج فروش کار خود را شروع می‌کنند.

اگر شما فرد خلاق و مبتکری هستید، استارتاپ می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.