کسب و کار

۳ راه عالی برای آنکه کسب‌ و کارتان زودتر دیده شود

همه کسب‌وکارها نیاز به دیده شدن دارند اما از آن مهم‌تر اینکه شما نیاز به مشتریانی دارید که از شما خرید کنند و نیازمند این هستید که هزینه جذب مشتری کمتر از ارزشی باشد که آن مشتری برای ایجاد می‌کند تا بتوانید سود کسب‌وکار خود را افزایش دهید.

دیده شدن تنها یک شروع است اما در واقع جهت شما به سمت جذب مشتریان جدید، تکرار در خرید و ارجاع دیگر مشتریان است. در تمامی عملیات کسب‌وکار از بازاریابی گرفته تا محصول به جذب و ایجاد وفاداری در مشتری توجه کنید.

در اینجا سه مورد از بهترین شیوه‌های دیده شده کسب‌وکار که باعث جذب مشتری بیشتر نیز خواهد شد را معرفی می‌کنیم:

۱- از بازاریابی ویروسی یا دهان به دهان استفاده کنید

هزینه کردن یک دلار برای ایجاد تجربه‌ای عالی برای یک مشتری به شکلی که این مشتری افراد دیگر را به استفاده از کسب‌وکار شما دعوت کند یقیناً بهتر از همین مقدار هزینه برای تبلیغات است. آیا محصول شما طراحی مناسب و کیفیت بالایی دارد؟ آیا بسته‌بندی آن در زمان تحویل شکیل است؟ آیا تجربه کلی کار با آن خوب است؟ آیا دستورالعمل آن جذاب و فان! است؟ اگر پاسخ به این سؤالات مثبت است شاید برای مشتری شما راهی نماند جز اینکه در مورد محصول شما با دیگران صحبت کند.

در هر صورت باید وجود فاکتور ویروسی بودن در کالا یا سرویس بررسی شود. این کار را می‌توان از طریق محاسبه امتیاز ترقی‌دهنده خالص یا Net Promoter Score یا از طریق مشاهده پرسش‌نامه‌های سنتی که مشتری در آن ذکر می‌کند شما را به واسطه پیشنهاد یک دوست پیدا کرده است، انجام داد.

البته ممکن است این راه دلخواه شما نباشد بنابراین به عنوان جایگزین می‌توانید بر روی بهبود پیوسته تجربه مشتریان تمرکز کنید تا درنهایت بازاریابی دهان به دهان برای محصول شما ایجاد شود.

۲- مدیر فروش باشید!

اگر در مرحله پیش از ارائه محصول به بازار هستید زیاد بر روی محصول تمرکز نکنید. محصول را به بازار عرضه کنید و سپس بر اساس بازخوردهای مشتریان واقعی اصلاحات جزئی را در محصول اعمال کنید. شما همیشه می‌توانید از خودتان بپرسید آیا برای بازار آماده هستیم؟ آیا نیاز نیست محصول را کمی بهتر کنیم؟ نه! به دنیای واقعی بازار بیایید و سعی کنید مشتری جذب کنید.

کارآفرینان مبتدی زیادی را دیده‌ام که آن‌قدر فروش را با تمرکز بر بازاریابی یا محصول تعویق انداخته‌اند تا از زمان مناسب عرضه محصول عبور کرده‌اند. طبیعت انسان همواره از رد شدن توسط دیگران می‌ترسد. یک مهندس به راحتی می‌تواند بگوید «من مهندس هستم نه مسئول فروش بنابراین یک برنامه کاربردی می‌نویسم و به اضافه کردن قابلیت‌ها به این برنامه ادامه می‌دهم؛ بعد از آن در مورد جذب کاربرها فکر خواهم کرد». باید توجه داشته باشید که شما دیگر تنها یک مهندس نیستید بلکه یک کارآفرین شده‌اید بنابراین باید مدیر فروش نیز باشید. به عنوان یک کارآفرین شما باید به شکل دائم و پیوسته کالا یا سرویس پیشنهادی‌تان را در نزدیک‌ترین زمان ممکن به بازار هدف عرضه کنید. مشتریان را پیدا کنید، با آن‌ها صحبت کنید، بازخورد بگیرید، محصول را بهبود دهید و همین چرخه را تکرار کنید. قطعاً بهترین مربی شما مشتری‌های بالقوه شما هستند.

۳- رسانه‌های اجتماعی را درک کنید

استفاده از رسانه‌های اجتماعی شاید برای اکثر افراد واضح باشد اما نکته کلیدی در این مورد انجام صحیح آن است. به جای اینکه هر لایک بی‌معنی در رسانه‌های اجتماعی را جشن بگیرید یک طرز فکر مبتنی بر هک رشد اتخاذ کنید. مشتریان کلیدی از مجموعه مشتریان هدف را شناسایی کنید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید این موضوع را ساده‌تر از این نمی‌توان گفت «بهترین راه برای رساندن اطلاعات به مشتری‌های بالقوه، رساندن اطلاعات به مشتری‌های بالقوه است.»